Uh! de schoolfotograaf ? Geen idee wie dat is!

Onlangs is de schoolfotograaf weer langs geweest op de school van mijn zoontjes. Het enige wat ik van mijn zoontje terug hoorde was: "De ene fotograaf was heel leuk, de de ander niet." "Oh het waren er dus twee..." Geen idee wie de fotograaf is geweest. Een gemiste kans voor de fotograaf denk ik. Daarom deze keer aandacht voor de schoolfotograaf. Bekeken vanuit mijn vak, maar ook hoe ik er als klant tegenaan kijk.

 

Nu de schoolvakanties zijn begonnen is het een mooi moment voor schoolfotografen om eens terug te kijken. Wat ging er goed? Wat kan er beter? En hoe kan je het volgend jaar anders doen? Een belangrijke taak die vaak wordt overgeslagen.

Dit evalueren kan je alleen doen. Je maakt het alleen veel sterker als je ook evalueert met de school. Je krijgt dan een beter gevoel voor wat de school belangrijk vindt. Je kunt beter inspelen op hun wensen en tegelijkertijd bouw je een persoonlijke band op. Daarnaast kunnen dit soort gesprekken enorm waardevol zijn om nieuwe ideeën op te doen voor creatieve fotografie.

Ook zonder een dergelijk evaluatiegesprek kun je als schoolfotograaf vanalles doen om je om je zelf goed neer te zetten in de markt. Belangrijk is dat je uitgaat van twee verschillende doelgroepen: de scholen en de ouders, die ieder hun eigen aanpak vereisen. Hieronder een paar tips.

De school

Haal alle organisatie en rompslomp weg van de school
Scholen willen geen gedoe en zo min mogelijk organisatie. Zorg dus dat je alles uit handen neemt en wees duidelijk in wat zij van jou kunnen verwachten en wat jij van de school verwacht.

Schoolfoto
Geef iets waardevols weg
Zoals een teamfoto van de leraren of gratis identiteitspasjes op middelbare scholen. Geef het alleen cadeau als jij de schoolfotograaf mag zijn van die school. Zie dit gratis aanbod als je marketingkosten en niet als een verlies aan inkomsten

Biedt communicatie naar ouders en kinderen kant en klaar aan
Spreek met de school af wat je kan doen richting ouders. Lever teksten en foto’s aan die de school direct kan gebruiken voor de nieuwsbrief. Maak het niet te reclamisch, maar zorg voor heldere informatie die belangrijk is voor de school en de ouders.

Kom met ideeën die aansluiten bij bijzondere momenten
Een afscheidsboek voor groep 8 bijvoorbeeld. Gaat een school verhuizen? Een goede reden om op de oude school nog foto’s te maken als afsluiting van een tijdperk. Wees creatief en kijk hoe jij als fotograaf kan inspelen op die momenten.

Zorg voor verschillende contactmomenten gedurende het jaar
Houd gedurende het jaar contact met de school. Bel altijd na afloop of alles naar wens was. Ook een nieuwjaarskaart of een persoonlijk mailtje zijn goede manieren om de relatie warm te houden.

De ouder

Informeer ouders
Bij ons op school wordt de datum waarop de schoolfotograaf komt meerdere malen bekend gemaakt. Maar veel verder dan dat gaat het niet. Als fotograaf kan je veel meer doen. Geef bijvoorbeeld tips mee over waar je aan moet denken als je goed op een foto wilt staan. Een dergelijke tipmail maak je één keer en kan je, eventueel met kleine aanpassingen, op elke school weer opnieuw gebruiken.

Stimuleer ouders snel te bestellen en herinner ze eraan
Ouders hebben vaak veel aan hun hoofd. Misschien willen ze wel foto’s bestellen, maar één keer een formulier mee in de tas naar huis is weinig. Probeer ook dan weer in een nieuwsbrief van school er aandacht aan te schenken. Stimuleer ouders snel te bestellen door een speciale korting te geven, of iets gratis te bieden als ze voor een bepaalde datum hun bestelling doen.

Verleid ze door mooie voorbeelden
In de week dat de schoolfoto’s besteld kunnen worden kun je op school een tafel neerzetten met voorbeelden van canvassen, fotomokken, muismatten, fotopakketjes etc. Het 'live' zien en aanraken van deze producten zorgt ervoor dat ouders minder snel zullen vergeten na te bestellen maar ook breng je hen op ideeën. Het is wat meer organisatie, maar het werkt enorm mee aan de beleving rondom de schoolfotografie en het vergroot je kans op extra bestellingen.

Geef concrete ideeën
Geef ouders ideeën voor fotocadeaus. Denk niet dat ze daar zelf wel aan denken. Zeg het er gewoon letterlijk bij. Maak bijvoorbeeld een speciaal opa- en oma aanbod.

Verzin manieren om vanuit je schoolfotografie ook andere opdrachten te krijgen
Aan het einde van de kleuterjaren en groepen 8 willen ouders en kinderen vaak iets bijzonders doen voor de leerkrachten. Breng ze op een idee van een afscheidsboek. Veel ouders zullen het boek zelf ook nabestellen als herinnering aan een bepaalde periode. Ook hier kun je weer denken aan extra vergrotingen en cadeaus voor opa's en oma's.

Schoolfotografie is niet iets wat je er even bij doet naast het feit dat je goed met kinderen moet kunnen omgaan, moet je weten wat scholen en ouders belangrijk vinden. Zorg dat je je daarin verdiept. Veel ervaring zorgt ervoor dat je snel goede foto's kunt maken. Waar veel fotografen nog veel kunnen verbeteren is hun workflow van het begin tot het eind van het proces. Hier valt heel veel tijdswinst te behalen. In die tijd kan je scholen werven, foto's maken en activiteiten organiseren om meer te verkopen. Daar moet de prioriteit liggen van de schoolfotograaf, niet in alle rompslomp eromheen.

Sacha Kramer is marketing communicatie expert. Daarnaast weet ze door haar jarenlange ervaring als opdrachtgever van creatieve professionals als geen ander wat klanten en opdrachtgevers beweegt. Met haar eigen bedrijf 'Saach' zet zij haar kennis nu in voor fotografen die ze helpt zich succesvol te profileren. Speciaal voor Oypo gebruikers deelt Sacha haar kennis op deze plek.

Heb je behoefte aan waardevolle tips op weg naar meer klanten? schrijf je dan in voor haar tips en trics mail op www.saach.nl.